Hyperbaric Chamber dan Terapi Chelation Melalui Tahun

Hyperbaric Chamber dan Terapi Chelation Melalui Tahun

Terapi oksigen hiperbarik dan terapi chelation adalah dua daripada perubatan alternatif yang semakin mendapat pengiktirafan di seluruh dunia untuk penyakit yang mereka boleh dirawat. Dalam usaha untuk dikemaskini mengenai kedua-dua ubat pecah tanah. Mari kita bercakap lebih lanjut mengenai sejarah mereka dan di mana mereka datang. Adakah anda baik-baik saja dengan itu? Yang baik.

Terapi oksigen hiperbarik yang bermaksud "tekanan tinggi" seperti banyak ciptaan moden telah dilihat sebagai baru dan kontroversi tetapi hakikatnya, ia adalah benar-benar tidak yang baru. Konsep rawatan hiperbarik telah wujud sejak seawal 1662. Tetapi ia mula-mula digunakan secara klinikal pada tahun 1800 pertengahan. Ia adalah Tentera AS selepas Perang Dunia I yang sebelumnya telah menguji dan membangunkan kamar hiperbarik. Terapi oksigen hiperbarik kemudian mula digunakan dengan selamat di penyelam untuk merawat penyakit penyahmampatan mereka. Kemudian pada tahun 1950, banyak ujian klinikal telah diadakan yang membongkar manfaat kamar hiperbarik dan membuka jalan untuk lebih banyak aplikasi kontemporari dalam suasana klinikal.

Sekarang, ruang HYPERBARIC sudah diluluskan FDA Amerika Syarikat dan terbukti untuk merawat banyak penyakit seperti autisme, ADD / ADHD, kencing manis, strok, kecederaan kepala, penyakit Alzheimer dan penyakit Crohn. Sekarang, kamar hiperbarik boleh secara peribadi ditadbir di rumah atau pejabat tanpa sebarang pengawasan perubatan. Kamar hiperbarik kini boleh didapati untuk dijual dan untuk disewa dan datang dalam dua saiz, tunggal dan beg berganda. Beg tunggal boleh dikendalikan secara solo dan sesuai dengan hanya satu orang. Beg dua kali, di sisi lain, perlu dikendalikan oleh dua orang dan sesuai dengan dua orang.

Terapi chelation pertama kali diketahui apabila bapa biokimia moden, Alfred Werner membangunkan teori sebatian penyelarasan atau chelates pada tahun 1893. Ini adalah satu titik perubahan dalam klasifikasi semula sebatian tak organik dan Alfred Werner menerima Hadiah Nobel pada tahun 1913. Dalam tahun 1920, terapi chelation kemudian menjadi sangat penting kerana pengeluaran perindustrian maju. Bahan-bahan industri seperti cat diperlukan penghapusan pencemaran logam berat dalam usaha untuk ini untuk dijual di pasaran dunia. Pada mulanya, asid sitrik pada mulanya digunakan untuk menghapuskan logam berat, tetapi Jerman membangunkan ejen chelating sendiri, ini adalah EDTA.

Terapi chelation telah digunakan semasa perang dunia pertama oleh British untuk merawat tentera yang terkena arsenik berasaskan gas beracun, yang telah digunakan sewenang-wenangnya semasa perang itu. Kemudian ia juga digunakan semasa perang dunia kedua pada anggota tentera laut yang terdedah kepada menyebabkan keracunan dari cat pada kapal-kapal tentera laut. EDTA adalah ejen chelating yang digunakan.

Kini, terapi chelation diluluskan FDA Amerika Syarikat dan digunakan untuk merawat keracunan logam berat seperti keracunan plumbum, hypercalcaemia dan fibrilasi ventrikular. Ia juga telah dilaporkan untuk merawat penyakit jantung, autisme, osteoartritis, Sindrom Keletihan yang Kronik, Fibromyalgia, keracunan organik, kencing manis, dan degenerasi makula.

Pelajaran sejarah kecil kita berakhir di sini. Bye sekarang!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar