Leptospirosis - Ayurveda Rawatan Herba

Leptospirosis - Ayurveda Rawatan Herba

Leptospirosis adalah penyakit berjangkit yang manusia dapat apabila membran mukus atau kulit menggasir bersentuhan dengan sumber-sumber alam sekitar yang tercemar. Tikus adalah takungan yang paling biasa untuk jangkitan. Tanda-tanda biasa termasuk demam, menggigil, bodyache, sakit kepala yang kuat, meningitis, pembesaran hati dan limpa, uveitis, kegagalan buah pinggang, batuk dan hemoptysis.

Rawatan Ayurveda leptospirosis bertujuan untuk merawat simptom dan mencegah komplikasi seperti hati dan kegagalan buah pinggang. Ubat-ubatan seperti Tribhuvan-Kirti, Laxmi Narayan--Ras, Sukshma-Triphala dan Maha-Sudarshan-Churna digunakan untuk merawat demam. Sakit kepala dan bodyache boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Triphala-Guggulu, Yograj-Guggulu, Maha-Rasnadi-Guggulu, Pathyadi-Qadha, Laghu-Sutshekhar-Ras dan Godanti-Bhasma. Batuk, sakit tekak dan sakit dada boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Sitopaladi-Churna, Talisadi-Churna, Kantakari-Avaleha, Vasa-Avaleha, Yashtimadhuk (Glycerrhiza glabra), Pippali (Piper longum), Pushkarmool (Inula racemosa), Kushtha (Saussurea Lappa) dan Som (Ephedra vulgaris).

Hemoptysis dan pendarahan dari laman web lain boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Vasa (Adhatoda vasaka), Naagkeshar (Messua ferrea), Laxa (lilin Disucikan) dan Sphatik-Bhasma. Tanda-tanda meningitis dan penglibatan neurologi boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Kaishor-Guggulu, Panch-Tikta-Ghrut-Guggulu, Tapyadi-Loh, Ekang-Veer-Ras, Maha-Vat-Vidhwans-Ras, Agnitundi-Vati dan Bruhat-Vat- Chintamani-Ras. Sakit perut, mual, muntah-muntah dan cirit-birit boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Laghu-Sutshekhar-Ras, Shankh-Vati, Praval-Panchamrut-Ras, Kutaj-Parpati, Panchamrut-Parpati dan Bilva-Avaleha.

Pembesaran hati dan limpa, dan penyakit kuning dirawat menggunakan ubat-ubatan seperti Arogya-Vardhini, Bhunimbadi-Qadha, Punarnavadi-Qadha, Guduchyadi-Qadha, Kutki (Picrorrhiza kurroa), Tamra-Bhasma, Kalmegh (Andrographis paniculata), Bhrungraj (Eclipta alba ), Bhumiamalaki (Dukung anak), Rohitak (Tecoma undulata) dan Sharpunkha (Tephrosia purpurea). Penglibatan mata boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Saptamrut-Loh, Punarnavadi-Guggulu, Triphala-Ghrut, Shatavari (Asparagus racemosus) dan Tulsi (Ocimum sanctum). Kegagalan buah pinggang akan berlaku boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Gokshuradi-Guggulu, Punarnavadi-Qadha, Chandraprabha-Vati, Maha-Manjishthadi-Qadha, Saarivadi-Churna dan Gomutra-Haritaki.

Kebanyakan pesakit terjejas dengan leptospirosis akhirnya sembuh sepenuhnya dalam masa beberapa minggu. Ubat-ubatan Ayurveda boleh diberikan dalam keadaan ini terutamanya untuk mempercepatkan proses pemulihan dan untuk mengelakkan komplikasi yang serius seperti meningitis, penyakit kuning yang teruk, kegagalan pernafasan dan kegagalan buah pinggang.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar