Kwashiorkor - Ayurveda Rawatan Herba

Kwashiorkor - Ayurveda Rawatan Herba

Kwashiorkor, juga dikenali sebagai kekurangan zat makanan malignan, adalah satu keadaan yang disebabkan oleh kekurangan yang teruk protein dalam diet. Di negara-negara yang sangat miskin, keadaan ini berpunca daripada kebuluran, bekalan makanan yang terhad dan pendidikan miskin. Kehadiran keadaan ini di negara-negara maju adalah tanda penderaan dan pengabaian dan boleh dilihat pada kanak-kanak atau orang tua. Tanda-tanda biasa termasuk penurunan berat badan, keletihan, kulit dan rambut perubahan, cirit-birit, perut besar, ruam, edema dan di peringkat akhir kejutan dan koma.

Memberikan kalori yang mencukupi dan protein biasanya mencukupi untuk membetulkan Kwashiorkor, rawatan disediakan dimulakan awal. Pesakit dalam kejutan mungkin perlu dimasukkan ke hospital dan campuran intravena. Rawatan Ayurveda diberikan untuk membetulkan masalah yang berkaitan dengan keadaan ini. Kebanyakan pesakit terjejas dengan keadaan ini untuk masa yang lama tidak dapat mencerna makanan ditelan. Untuk meningkatkan pencernaan dan penyerapan makanan, ubat-ubatan seperti Shankh-Vati, Laghu-Sutshekhar-Ras, Agnitundi-Vati, Lashunadi-Vati, Chitrakadi-Vati, Hingashtak-Churna, Samudradi-Lavan, Vishwa (Zinziber officinalis), Marich (Piper nigrum), Pippali (Piper longum), Chavya (Piper retrofractrum) dan Chitrak (Plumbago zeylanica) boleh digunakan. Ubat-ubat ini juga boleh digunakan untuk merawat intoleransi laktosa, yang terbentuk dalam kebanyakan kanak-kanak yang terjejas dengan keadaan ini.

Pertumbuhan terbantut boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Laxadi-Guggulu, Trayodashang-Guggulu, Shrung-Bhasma, Shankh-Bhasma, Praval-Panchamrut-Ras, Asthishrunkhala (Cissus quadrangularis) dan Panch-Tikta-Ghrut-Guggulu. Kursus berulang enema berubat dikenali sebagai 'Tikta-Ksheer Basti' juga sangat berguna untuk tujuan ini. Urut seluruh badan menggunakan minyak ubat seperti minyak Mahanarayan, minyak Mahamash dan minyak Chandan-Bala-Laxadi juga agak berguna dalam meningkatkan metabolisme badan dan mewujudkan rasa kesejahteraan. Masalah emosi dan psikologi boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Brahmi (Bacopa monnieri), Jatamansi (Nardostachys jatamansi), Shankhpushpi (kangkung pluricaulis), Vacha (Acorus calamus) dan Mandukparni (Centella asiatica).

Tonik umum seperti Suvarna-Malini-Vasant, Drakshasav, Saarivasav, Panchamrut-Parpati, Suvarna-Parpati, Tapyadi-Loh dan Punarnavadi-Mandur boleh digunakan untuk membantu kanak-kanak yang terjejas dengan keadaan ini untuk menambah berat badan; untuk menormalkan perubahan dalam otot, kulit dan rambut; dan untuk kembali seperti sediakala fizikal, emosi dan psikologi di awal. Rawatan Ayurveda untuk Kwashiorkor boleh diberikan dalam kombinasi dengan rawatan moden. Nasihat daripada Pakar Pemakanan adalah disyorkan untuk mengatasi kekurangan pemakanan secara saintifik dan praktikal.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar