Sindrom Tourette - Ayurveda Rawatan Herba

Sindrom Tourette - Ayurveda Rawatan Herba

Sindrom Tourette (TS) adalah gangguan neurologi dicirikan oleh berulang-ulang, stereotaip, gerakan luar kawalan dan penyuaraan dipanggil tics. Gejala termasuk jenis yang mudah dan kompleks tics, yang biasanya yang pertama muncul pada zaman kanak-kanak dan secara beransur-ansur bertambah baik menjelang dewasa awal. Keadaan ini boleh mempunyai kursus yang progresif atau melumpuhkan dalam kira-kira 10% daripada mereka yang terlibat. TS dipercayai menjadi penyakit keturunan dan boleh dikaitkan dengan syarat-syarat lain seperti gangguan perhatian defisit hiperaktif, masalah pembelajaran dan keterlaluan-kompulsif gangguan.

Rawatan Ayurveda TS bertujuan mengawal tics dan mencegah komplikasi neurobehavioral. Ubat-ubatan seperti Yograj-Guggulu, Maha-Rasnadi-Guggulu, Maha-Vat-Vidhwans-Ras, Vat-Gajankush-Ras dan Dashmoolarishta digunakan untuk mengawal pergerakan sukarela. Ubat-ubatan herba yang boleh digunakan dalam keadaan ini termasuk Shallaki (Boswellia serrata), Guggulu (Commiphora mukul), Rasna (Pluchea lanceolata), Tagar (Valeriana Wallichii), Deodar (Cedrus deodara), Erandmool (Ricinus communis), Chitrak (Plumbago zeylanica ), Vishwa (Zinziber officinalis), Shalparni (Desmodium gangeticum), Prushnaparni (Uraria Picta), Agnimanth (Premna mucronata) dan Shyonak (Oroxylum indicum).

Orang yang tidak bertindak balas kepada rawatan yang tersebut di atas boleh diberikan ubat-ubatan lain seperti Ekang-Veer-Ras, Tapyadi-Loh, Kaishor-Guggulu, Trayodashang-Guggulu, Vish-Tinduk-Vati dan Bruhat-Vat-Chintamani. Herba sedatif seperti Sarpagandha (Rauwolfia serpentina), Jatamansi (Nardostachys jatamansi), Khurasani ova (Hyoscyamus niger) dan Jaiphal (Myristica fragrans) juga membantu dalam memberikan kelegaan daripada tics. Minyak berubat seperti minyak Mahanarayan, minyak Mahamash, minyak Chandan-Bala-Laxadi, minyak Vishgarbha dan minyak Maha-Saindhavadi digunakan dalam negara. Ini diikuti dengan anjuran wap setempat bahagian-bahagian yang terjejas dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Nirgundi-Qadha dan Dashmool-Qadha.

Sejak TS sering dikaitkan dengan masalah neurobehavioral lain, ubat-ubatan tambahan perlu diberi untuk merawat keadaan ini. Ubat-ubatan ini termasuk Brahmi-Vati, Saraswatarishta, Brahmi (Bacopa monnieri), Shankhpushpi (pluricaulis kangkung), Vacha (Acorus calamus), Mandukparni (Centella asiatica), Abhrak-Bhasma, Trivang-Bhasma dan Suvarna-Bhasma.

Kebanyakan orang yang terkena dengan TS boleh menjalani kehidupan yang normal dengan ubat-ubatan yang betul. Rawatan perlu khusus untuk orang setiap individu. Psikoterapi juga mungkin berguna untuk beberapa orang yang terlibat dengan TS.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar