Zollinger-Ellison Syndrome - Ayurveda Rawatan Herba

Zollinger-Ellison Syndrome - Ayurveda Rawatan Herba

Sindrom Zollinger-Ellison adalah satu keadaan yang kompleks di mana pembentukan tumor dalam pankreas atau duodenum menyebabkan pengeluaran berlebihan asid hidroklorik dalam perut, yang membawa kepada ulser peptik. Simptom biasa termasuk pedih ulu hati, membakar dan sakit di perut, rasa loya, muntah-muntah, usul longgar, pendarahan dalam najis dan penurunan berat badan.

Rawatan Ayurveda sindrom Zollinger-Ellison adalah bertujuan untuk merawat gejala ulser peptik dan juga merawat tumor pankreas atau duodenum. Ubat-ubatan seperti Shankh-Bhasma, Praval-Bhasma, Praval-Panchamrut-Bhasma, Sutshekhar-Ras, Bhunimbadi-Qadha, Kamdudha-Ras, Laghu-Sutshekhar-Ras dan Swadishta-Virechan-Churna boleh digunakan untuk merawat pengeluaran asid yang berlebihan dan peptik ulser. Ubat-ubatan herba yang boleh digunakan untuk tujuan ini ialah: Amalaki (Emblica Officinalis), Haritaki (Terminalia chebula), Behada (Terminalia bellerica), Sunthi (Zinziber officinalis), Kalmegh (Andrographis paniculata), Bhrungraj (Eclipta alba), Yashtimadhuk (Glycerrhiza glabra), Saariva (Hemidesmus indicus), Usheer (Vetiveria zizanioidis), Chandan (album Santalum), Guduchi (Tinospora cordifolia), Ashwagandha (Withania somnifera) dan Shatavari (Asparagus racemosus). Cirit-birit boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Laghu-Sutshekhar-Ras, Kutaj-Parpati, Kutaj (Holarrhina antidysentrica) dan Musta (Cyperus rotundus). Pendarahan dari ulser peptik boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Haridra (Curcuma longa), Yashtimadhuk, Vasa (Adhatoda vasaka), Naagkeshar (Messua ferrea) dan Sphatik-Bhasma. Stress boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Brahmi (Bacopa monnieri), Jatamansi (Nardostachys jatamansi), Khurasani ova (Hyoscyamus niger) dan Sarpagandha (Rauwolfia serpentina).

Tumor dalam pankreas atau duodenum boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Kaishor-Guggulu, Triphala-Guggulu, Kanchnaar-Guggulu, Maha-Manjishtadi-Qadha, Saarivadi-Churna, Amalaki, Haritaki, Punarnava (Boerhaavia diffusa), Nimba (Azadirachta indica), Patol (Tricosanthe dioica), Patha (Cissampelos pareira), Chirayta (Swertia chirata), Mandukparni (Centella asiatica), Varun (Crataeva nurvala), Suvarna-Sutshekhar-Ras, Panchamrut-Parpati, Suvarna-Parpati, Trivang-Bhasma, Tamra- Bhasma dan Heerak-Bhasma.

Ia adalah penting untuk membuat diagnosis awal sindrom Zollinger-Ellison dan untuk memulakan rawatan di awal, untuk mengelakkan komplikasi tempatan dan penyebaran tumor ke bahagian lain badan. Ubat-ubatan Ayurveda boleh diberi sebagai tambahan kepada perubatan moden untuk meningkatkan tindak balas terapeutik, mengelakkan komplikasi jangka panjang dan meningkatkan kadar survival. Orang yang mengalami gejala hyperacidity harus mengelakkan berpanjangan sendiri rawatan, kerana ini boleh topeng gejala dan melambatkan diagnosis keadaan ini.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar