Peranan parasit Jangkitan dalam Penyakit Kronik

Peranan parasit Jangkitan dalam Penyakit Kronik

Walaupun ia menjadi pengetahuan umum bahawa parasit dapat memberikan kita masalah gastrousus seperti cirit-birit dan muntah-muntah, tidak ramai yang menghargai hubungan di antara kedua-mikrob dan penyakit kronik di luar saluran penghadaman seperti artritis, sindrom keletihan yang kronik, asma, penyakit kulit dan kemurungan.

Parasit dapat menghasilkan gejala hiliran di luar saluran GI melalui

1) kecederaan terus ke lapisan usus,

2) melepaskan toksik oleh-produk ke dalam badan, dan

3) penghijrahan dari saluran usus ke dalam peredaran umum ke bahagian-bahagian badan yang lain.

Gut kecederaan lapisan

Sesetengah parasit secara langsung menyerang lapisan usus. Untuk cacing pita contoh dan cacing gelang melekat pada lapisan usus kecil, menyebabkan pendarahan usus yang membawa kepada kehilangan nutrien. Lain-lain jenis parasit mencetuskan reaksi alahan yang membawa kepada keradangan pada lapisan usus. Kedua-dua menyumbang kepada sindrom usus bocor, satu keadaan di mana liang lapisan usus dibuka terlalu luas, yang membolehkan zarah makanan dihadamkan, toksin alam sekitar dan patogen untuk memasuki aliran darah. Penceroboh asing beban hati kami dan juga berkumpul di dalam organ-organ, otot, sistem limfa dan sistem saraf, mewujudkan pelbagai keadaan penyakit seperti artritis, asma, ekzema, dan keletihan kronik dan kehilangan ingatan.

Toksik Undang-produk

Seperti semua organisma hidup, parasit merembeskan bahan buangan. Sisa parasit menambah kepada beban toksik tuan rumah mereka dan menjadi tekanan kepada sistem imun kita.

Migrasi

Parasit mampu berhijrah dari usus ke organ-organ, sendi dan otot. Cryptostrongylus pulmoni, sejenis cacing paru-paru ditemui oleh Dr Larry Klapow, telah ditunjukkan dalam kahak sebanyak 40% daripada CFS beliau (sindrom keletihan kronik) pesakit. Satu lagi jenis parasit dikenali sebagai E.histolytica telah ditemui untuk berhijrah ke hati dan mampu menyebabkan penurunan berat badan dan insomnia. Dalam beberapa kes ulser kolitis, penghapusan parasit ini membuat ketetapan keadaan.

Hasil Penyelidikan

Satu kajian yang dilaporkan dalam Journal of Medicine Pemakanan mendedahkan bahawa daripada lebih 400 keletihan kronik sindrom kurang daya tahan (CFIDS) pesakit di New York, yang luar biasa 93 peratus mempunyai beberapa bentuk serangan parasit. Dr Leo Galland melaporkan bahawa 80% daripada pesakit CFIS menunjukkan peningkatan yang ketara keletihan selepas menerima rawatan untuk jangkitan oleh sejenis parasit yang dikenali sebagai hominis Blastocystis.

Ramai doktor dan profesional kesihatan yang lain kini percaya bahawa kita boleh memandang rendah serius parasit sebagai penyumbang kepada penyakit kronik. Mujurlah, dengan makanan tambahan herba dan pemakanan yang betul, kita dapat menikmati kesihatan yang baik sekali lagi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar